SEKOLAH BESTARI
Sekolah Bestari adalah salah satu 'flagship' dalam Koridor
Raya Multimedia (MSC) yang harus dilaksanakan menjelang tahun 2000. Menjelang
tahun 1999 sebanyak 90 buah sekolah termasuk sekolah-sekolah Asrama Penuh dan
sekolah pilihan harian biasa telah dipilih untuk melaksanakan Sekolah Bestari
bukanlah satu kemewahan tetapi satu-satunya cara untuk maju ke hadapan.
Sekolah Bestari akan membawa kepada
pendemokrasian pendidikan sepenuhnya. Sekolah ini bukan hanya untuk mereka yang
pintar tetapi ia merupakan cara bestari bagi menjamin setiap pelajar - kuat
atau lemah, kaya atau miskin - mencapai potensi sepenuhnya dalam cara yang
paling sesuai mengikut kadar dan gaya pembelajaran yang berlainan. Teknologi
komputer akan membolehkan kepelbagaian dibina dalam sistem pendidikan.
Tiga aspek penting harus ditangani dalam pelaksanaan Sekolah Bestari,
Tiga aspek penting harus ditangani dalam pelaksanaan Sekolah Bestari,
Pertama, menyediakan infrastruktur pelbagai media. Perkakasan akan
merangkumi komputer dan alatan berkaitan, peralatan sidang video dan audio dan
infrastuktur komunikasi. Perisian akan mengandungi pemproses perkataan,
spresdsheet, perisian penjaringan, perisian e-mail, browser internet, alat pengarang
dan perisian latihan.
Kedua, aspek latihan. Latihan bagi guru-guru amat penting. Gabungan rapi
antara latihan intensif dan kaunseling adalah perlu untuk membantu guru
menyesuaikan diri dengan sekitaran baru. Ini penting untuk menghapuskan rasa tidak
selamat dan tidak berguna yang akan timbul kerana anjakan paradigma yang
radikal dalam perkaedahan dan peranan guru.
Ketiga, aspek bahan kursus. Bahan kursus yang baru, kemaskini, dan
mencukupi perlu disediakan. Bahan kursus perlu diperkembangkan bagi semua mata
pelajaran dan pelbagai jenis pelajar. Bahan kursus perlu mempamerkan ciri yang
berikut: pukal disket yang lengkap, interaktif, mencabar daya kognitif pelajar,
mengandungi penilaian kendiri, penyemakan bina dalam bagi input guru penyediaan
bahan untuk pelajar yang lemah.
Pada tahun 1996,
Kementerian Pendidikan Malaysia telah menggubal konsep Sekolah Bestari
berpusatkan pengajaran dan pembelajaran berpemikiran kritis dan kreatif.
Teknologi sebagai pengupaya menjadi komponen penting dalam konsep Sekolah
Bestari apabila Projek Sekolah Bestari diwujudkan sebaga satu daripada Aplikasi
Perdana Koridor Raya Multimedia.
Sekolah Bestari Malaysia ialah
institusi pembelajaran yang direka semula secara menyeluruh dan segi proses pengajaran-pembelajaran
dan pengurusan sekolah untuk membantu murid menghadapi cabaran Zaman Maklumat.
Proses pengajaran-pembelajaran, iaitu proses berkaitan dengan kurikulum,
pedagogi, pentaksiran, dan bahan pengajaran-pembelajaran, akan direka semula
untuk membantu murid belajar dengan lebih berkesan dan cekap. Sekolah Bestari
akan mendorong murid mengamalkan pembelajaran akses kendiri dan terarah
kendiri, serta mengikut kadar pembelajaran sendiri.
Pengurus Sekolah Bestari akan
dapat menjalankan tugasnya dengan lebih cekap apabila fungsi utama berkaitan
dengan pengurusan sekolah dikomputerankan. Selain itu, ibu bapa, komuniti, dan
pihak swasta sebagai pihak yang berkepentingan akan memainkan peranan yang
Iebih aktif dalam menjayakan prestasi sekolah. Semua pihak mi akan sentiasa
terlibat dalam peningkatan profesionalisme atau keilmuan berkaitan dengan
pengurusan sekolah, pengajaran-pembelajaran, dan sebagainya.
Objektif Sekolah Bestari Malaysia
adalah berdasarkan Falsafah Pendidikan Kebangsaan, dan terdiri daripada yang
berikut:
- Menghasilkan tenaga kerja yang berpemikiran dan celik teknologi
- Mendemokrasikan pendidikan
- Meningkatkan penyertaan pihak yang berkepentingan
- Memupuk perkembangan menyeluruh individu
- Memberi peluang untuk peningkatan kekuatan dan keupayaan individu
Sumber
daripada malaysiakita
Untuk muat turun. sila klik Sekolah Bestari
Untuk maklumat lanjut sila layari:
moe.edu.my
pmr.penerangan.gov.my
rujuknota.blogspot.com
No comments:
Post a Comment