------------------------ ------------- .: TRANSFORMASI KURIKULUM
PhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucket

Tuesday, 7 August 2012

TRANSFORMASI KURIKULUM

TRANSFORMASI KURIKULUM BERASASKAN FALSAFAH PENDIDIKAN NEGARA

Kementerian Pelajaran telah memberi jaminan bahawa transformasi kurikulum bagi memantapkan sistem pendidikan negara adalah satu usaha yang berasaskan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK). Penambahbaikan yang dilakukan tidak lari daripada hasrat sistem pendidikan negara untuk menghasilkan individu yang seimbang dan harmonis daripada sudut intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan kepada tuhan.

Transformasi berkenaan membabitkan perubahan dalam bentuk, kandungan penjadualan waktu dan penekanan kepada pendekatan pembelajaran yang menyeronokkan. Transformasi ini juga memberi penekanan yang lebih kepada pentaksiran berasaskan sekolah, meningkatkan penglibatan murid dalam kokurikulum dan kegiatan luar bilik darjah. Pada masa yang sama, melalui transformasi kurikulum ini juga penghayatan nilai seperti perpaduan, menyayangi alam sekitar dan semangat patriotisme dapat diperkukuhkan lagi.

Dengan cara itu, sifat dan peribadi kental di kalangan murid melalui isi kandungan dan cadangan pedagogi yang lebih efektif dapat diperkukuhkan. Bagi mencapai hasrat berkenaan, transformasi itu dilaksanakan dengan mengambil kira enam tunjang utama iaitu komunikasi, kerohanian, sikap dan nilai, kemanusian, fizikal dan estetika, literasi sains dan teknologi dan keterampilan diri bagi melahirkan insan holistik.

Transformasi pendidikan mempunyai matlamat untuk membentuk seseorang murid menjadi modal insan yang seimbang dari segenap segi. Justeru, transformasi kurikulum ini menyediakan ruang dan peluang bagi memenuhi keperluan murid untuk membangunkan modal insan yang berpengatahuan serta berfikiran kreatif, kritis dan berinovatif.

Sumber daripada mgcjohor2010.blogspot.com
Sila klik transformasi kurikulum untuk muat turun carta alir
         
             Sebelum terdapatnya kurikulum yang standard, penduduk di Tanah Melayu memperoleh pendidikan secara tidak formal. Pendidikan ini didapati daripada rumah iaitu, ibu bapa dan persekitaran. Pemerolehan ilmu pada masa tersebut bukanlah seperti yang ada sekarang ini. Kanak-kanak masa masa tersebut akan diajar oleh ibu bapa dan ahli keluarga cara untuk meneruskan kelangsungan hidup. Contohnya kemahiran bercucuk tanam dan menangkap ikan. Ilmu yang diperoleh adalah berkaitan dengan kemahiran hidup.

            Kemudian, bermulalah pendidikan formal di Tanah Melayu yang kemudiannya Malaysia mengikut peredaran masa. Perubahan yang dilakukan oleh pihak kerajaan adalah untuk melahirkan modal insan yang dapat memberikan sumbangan kepada negara.

Kesimpulan: 
Analogi tarnsformasi kurikulum negara boleh dilihat berdasarkan peta minda di bawah:


Untuk maklumat lanjut berkaitan tajuk ini, anda boleh layari
kulanzsalleh.com 
utusan.com.my
bernama.com


No comments:

Post a Comment